Z dniem 4 maja 2022r weszło w życie
Rozporządzenie ws. wzoru nalepki dla pojazdów
uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu. Prezydent, Burmistrz, Wójt,
wyznacza specjalne strefy, do których wjechać mogą
jedynie pojazdy spełniające szereg ekologicznych wymagań.
Znaki drogowe D-54 i D-55, wskazujące granicę strefy czystego transportu:
Znak D-54 Znak D-55
Kierowca otrzymuje zieloną nalepkę w kształcie znaku stop jeśli pojazd spełnia warunki do jej wydania.
Nalepkę umieszcza się w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Dodatkowo, jest ona swojego
rodzaju biletem i pozwala na wjazd do podobnych obszarów w całej Polsce.
Koszt jej
otrzymania ma wynosić nie więcej niż 5 zł.
Wymaganiem uzyskania nalepki jest
odpowiedni rok produkcji samochodu
oraz rodzaj paliwa jakiego używa. Znajduje się też na niej numer rejestracyjny
auta oraz informacja o tym, czy pojazd jest wyłączony z któryś stref gminnych.
Rodzaje
oznaczeń to m.in.
Na dzień dzisiejszy żadne miasto w Polsce nie utworzyło Strefy Czystego Transportu.
Do strefy wjadą auta z dieslem
minimum z normą Euro 3 (rocznik 2001 i nowsze). Już rok później strefa zostanie
ograniczona do Euro 4 (2006 i nowsze) a w 2025 wjadą tylko te z Euro 5 (2011 i
nowsze).
Strefy czystego transportu istnieją
w prawie, ale ich utworzenie nie było obowiązkowe.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 roku
o elektromobilności i paliwach alternatywnych
DZ. U. t.j z 2021 poz.110 z późn.
zm.
2. Rozporządzenie Ministra
Infrastruktury z dnia 14 sierpnia 2018 zmieniające Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych
dla znaków i
sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich
umieszczania na drogach. Dz.U. z 2018 poz.1657.
3. Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 31 marca 2022 w sprawie wzoru nalepki
dla pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu Dz.U. z 2022
poz.845