Starostowie dopominają się o ważną inwestycję
O pilne podjęcie działań zmierzających do
budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu krajowej „jedynki” z drogą wojewódzką
933- ul. Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie apelują do premiera starostowie
śląskich powiatów. Podjęciem stanowiska w tej sprawie zakończył się Konwent
Powiatów Województwa Śląskiego, który odbył się w Pszczynie.
„W dokumencie apelujemy
o zapewnienie finansowania tej inwestycji”- starosta pszczyński Barbara Bandoła przypomina, że jest to rozwiązanie od
dawna oczekiwane przez mieszkańców, które zostało już zaprojektowane. Estakada
na drodze krajowej i skrzyżowanie z ruchem okrężnym poniżej ma upłynnić ruch
oraz zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Każdej dobry przejeżdża tędy
średnio ok. 42 tysiące pojazdów, które na odcinku od Goczałkowic-Zdroju do
wylotu z Pszczyny stoją w korku. „Wszyscy wiedzą, że mamy tu fatalne
powietrze. Ta sytuacja się do tego przyczynia”- mówi starosta Bandoła.
Przewodniczący Konwentu
Powiatów Województwa Śląskiego Andrzej Płonka, starosta bielski podkreśla, że jest to inwestycja
strategiczna nie tylko dla Pszczyny i powiatu pszczyńskiego, ale dla całego
południa województwa. „W przyszłości część samochodów jadących z Cieszyna i
Żywca w kierunku Katowic przeniesie się pewnie na nową drogę S-1, ale trzeba
zaznaczyć że od Czechowic-Dziedzic nie będzie alternatywy, ponieważ zjazd na
trasę która ma być dopiero budowana będzie odległy- prawdopodobnie dopiero w
Miedźnej. Projekt jest zawieszony z powodu braku finansowania. Boimy się, że
zostanie on zaniechany w wyniku różnych innych potrzeb w kraju”- mówi
przewodniczący Płonka.
Projekt budowy węzła na
skrzyżowaniu DK 1 z DW 933 był wpisany jako przedsięwzięcie kluczowe w
„Programie dla Śląska”, opublikowanym przez ministerstwo rozwoju w grudniu 2017
r. Dokument był prezentowany przez premiera w Urzędzie Wojewódzkim w
Katowicach. Rok później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała
od biura projektowego gotową dokumentację projektową tego przedsięwzięcia. Tymczasem
w 2019 r. przedstawiciele GDDKiA poinformowali, że inwestycja nie będzie
realizowana. Jako główny powód podano budowę w regionie alternatywnej trasy S
1, wyrażając nadzieję że po jej wybudowaniu ruch na krajowej „jedynce” się
zmniejszy.
"Argumentacja ta
pomija jednak zasadniczy aspekt- na odcinku pomiędzy Czechowicami-Dziedzicami,
a Bielskiem-Białą wzdłuż DK 1 powstało kilka bardzo dużych hal logistycznych,
służących obsłudze tranzytowych i lokalnych przewozów towarów. Kilka następnych
hal jest w budowie. Przewoźnicy nie przeniosą zatem swoich przewozów na inne
drogi"-
czytamy w dokumencie.
Stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego ma zostać przesłane do premiera, właściwego ministerstwa, wojewody śląskiego, marszałka województwa śląskiego oraz GDDKiA.