Polski Bon Turystyczny – najważniejsze informacje
Polski Bon
Turystyczny jest formą wsparcia dla polskich rodzin oraz branży turystycznej w
związku
z trudną sytuacją gospodarczą wywołaną epidemią COVID-19. Za pomocą bonu można
zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w Polsce do 31 marca
2022 r.
Osoby uprawnione do bonu
Świadczenie w formie bonu turystycznego będzie przyznawane na dziecko, na
które przysługuje świadczenie wychowawcze lub dodatek wychowawczy Rodzina 500+.
Na jedno dziecko przysługuje bon w wysokości 500 zł.
W przypadku
dziecka niepełnosprawnego przysługuje dodatkowy bon w wysokości 500 zł. Osoby,
które mają dziecko niepełnosprawne i będą chciały uzyskać dodatkowy bon – 500 zł –
będą mogły na PUE ZUS złożyć w tym celu oświadczenie. Muszą też dołączyć skan
orzeczenia lekarskiego.
Co zrobić, aby skorzystać z bonu turystycznego – aktywacja i dostęp do bonuAby skorzystać ze świadczenia w formie bonu, wystarczy mieć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (instrukcja: jak założyć profil na PUE ZUS). Aby założyć profil na PUE, trzeba mieć pocztę elektroniczną (adres e-mail). Osoby, które nie mają adresu e-mail, muszą go założyć.
Bon turystyczny
trzeba aktywować. Będzie można to zrobić w dowolnym momencie, np. na kilka dni
przed planowanymi wakacjami.
Bon będzie
dostępny na profilu PUE ZUS osoby uprawnionej. Na bonie będzie widoczna kwota
do wykorzystania. Za pomocą bonu będzie można płacić wielokrotnie, aż wyczerpie
się pełną kwotę.
Za jakie usługi będzie można zapłacić
bonem
Bonem będzie
można zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane w
Polsce przez przedsiębiorców turystycznych oraz organizacje pożytku publicznego
wpisane na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną (POT).
Aktualna lista tych podmiotów będzie publikowana na stronach: www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl, www.polska.travel.
Aby zapłacić bonem za usługę turystyczną, trzeba będzie podać specjalny numer (kod
obsługi płatności, który otrzymamy na e-maila), a następnie jednorazowy kod
potwierdzający płatność bonem, przesłany SMS-em.
Podmioty turystyczne – co zrobić, aby przystąpić do programu Polski Bon
Turystyczny
Przedsiębiorcy
turystyczni i organizacje pożytku publicznego, które chcą przyjmować płatności
bonem za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne, muszą wpisać się na listę
prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną (POT). Można to zrobić
wyłącznie za pośrednictwem PUE ZUS.
Aby przystąpić
do programu Polski Bon Turystyczny na PUE ZUS, trzeba wypełnić
"Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku
publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny"
(PBT).
Na PUE ZUS
podmiot turystyczny będzie mógł zarządzać uprawnieniami osób, które będą
przyjmować płatności bonem. Uzyska też dostęp do swoich rozliczeń.
Gdzie można uzyskać więcej informacji na
temat bonu
Więcej informacji na temat bonu można uzyskać na naszej stronie internetowej www.zus.pl i pod numerem specjalnej infolinii: 22 11 22 111. Pytania można też wysyłać na adres e-mailowy: bon@zus.pl.
MINISTERSTWO RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ |
Warszawa, dnia 4 sierpnia 2020r. |
Obsługa
zgłoszeń nieprawidłowości w uprawnieniach do Polskiego Bonu Turystycznego
Osoba zgłaszająca
problem dotyczący uprawnień do Polskiego Bonu Turystycznego powinna
skontaktować się z infolinią
Polskiego Bonu Turystycznego:
tel. 22 11 22 111
e-mail: bon@zus.pl
Wskazane jest żeby osoba taka dysponowała:
·
danymi identyfikacyjnymi (imię, nazwisko, PESEL, a jeśli nie
nadano to seria i nr dokumentu tożsamości osoby uprawnionej do bonu)
·
podała dane kontaktowe (nr telefonu, adres e-mail)
·
przedstawiła krótki opis problemu.
W dalszej kolejności zgłoszenie przekazywane jest do
Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), która:
1.
dokonuje wstępnej analizy sprawy. Jeżeli istnieje taka konieczność
POT dokonuje odpowiednich czynności w zakresie wartości bonu.
2.
wprowadza informację na temat sposobu obsługi do systemu obsługi
zgłoszeń.
Następnie:
1.
Infolinia PBT informuje klienta o sposobie postępowania.
2.
POT prowadzi postępowanie wyjaśniające.
3.
POT wydaje decyzję administracyjną.
4.
POT dokonuje odpowiednich czynności w systemie w zakresie wartości
bonu.