Bon turystyczny




Polski Bon Turystyczny – najważniejsze informacje

 

Polski Bon Turystyczny jest formą wsparcia dla polskich rodzin oraz branży turystycznej w związku
z trudną sytuacją gospodarczą wywołaną epidemią COVID-19. Za pomocą bonu można zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne w Polsce do 31 marca 2022 r.

 

 

Osoby uprawnione do bonu

Świadczenie w formie bonu turystycznego będzie przyznawane na dziecko, na które przysługuje świadczenie wychowawcze lub dodatek wychowawczy Rodzina 500+. Na jedno dziecko przysługuje bon w wysokości 500 zł.

 

W przypadku dziecka niepełnosprawnego przysługuje dodatkowy bon w wysokości 500 zł. Osoby, które mają dziecko niepełnosprawne i  będą chciały uzyskać dodatkowy bon – 500 zł – będą mogły na PUE ZUS złożyć w tym celu oświadczenie. Muszą też dołączyć skan orzeczenia lekarskiego.

 

Co zrobić, aby skorzystać z bonu turystycznego – aktywacja i dostęp do bonuAby skorzystać ze świadczenia w formie bonu, wystarczy mieć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (instrukcja: jak założyć profil na PUE ZUS). Aby założyć profil na PUE, trzeba mieć pocztę elektroniczną (adres e-mail). Osoby, które nie mają adresu e-mail, muszą go założyć.

 

Bon turystyczny trzeba aktywować. Będzie można to zrobić w dowolnym momencie, np. na kilka dni przed planowanymi wakacjami.

 

Bon będzie dostępny na profilu PUE ZUS osoby uprawnionej. Na bonie będzie widoczna kwota do wykorzystania. Za pomocą bonu będzie można płacić wielokrotnie, aż wyczerpie się pełną kwotę.

Za jakie usługi będzie można zapłacić bonem

Bonem będzie można zapłacić za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne realizowane w Polsce przez przedsiębiorców turystycznych oraz organizacje pożytku publicznego wpisane na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną (POT). Aktualna lista tych podmiotów będzie publikowana na stronach: www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl, www.polska.travel.

 

Aby zapłacić bonem za usługę turystyczną, trzeba będzie podać specjalny numer (kod obsługi płatności, który otrzymamy na e-maila), a następnie jednorazowy kod potwierdzający płatność bonem, przesłany SMS-em.

 

Podmioty turystyczne – co zrobić, aby przystąpić do programu Polski Bon Turystyczny

Przedsiębiorcy turystyczni i organizacje pożytku publicznego, które chcą przyjmować płatności bonem za usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne, muszą wpisać się na listę prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną (POT). Można to zrobić wyłącznie za pośrednictwem PUE ZUS.

 

Aby przystąpić do programu Polski Bon Turystyczny na PUE ZUS, trzeba wypełnić "Oświadczenie  przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny" (PBT).

 

Na PUE ZUS podmiot turystyczny będzie mógł zarządzać uprawnieniami osób, które będą przyjmować płatności bonem. Uzyska też dostęp do swoich rozliczeń.

 

Gdzie można uzyskać więcej informacji na temat bonu

Więcej informacji na temat bonu można uzyskać na naszej stronie internetowej www.zus.pl i pod numerem specjalnej infolinii: 22 11 22 111. Pytania można też wysyłać na adres e-mailowy: bon@zus.pl.


MINISTERSTWO RODZINY, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

 


 Warszawa, dnia 4 sierpnia 2020r.

 

 

Obsługa zgłoszeń nieprawidłowości w uprawnieniach do Polskiego Bonu Turystycznego

 

Osoba  zgłaszająca problem dotyczący uprawnień do Polskiego Bonu Turystycznego powinna skontaktować się z infolinią Polskiego Bonu Turystycznego:

tel. 22 11 22 111

e-mail: bon@zus.pl

Wskazane jest żeby osoba taka dysponowała:

·         danymi identyfikacyjnymi (imię, nazwisko, PESEL, a jeśli nie nadano to seria i nr dokumentu tożsamości osoby uprawnionej do bonu)

·         podała dane kontaktowe (nr telefonu, adres e-mail)

·         przedstawiła krótki opis problemu.

 

W dalszej kolejności zgłoszenie przekazywane jest do Polskiej Organizacji Turystycznej (POT), która:

1.      dokonuje wstępnej analizy sprawy. Jeżeli istnieje taka konieczność POT dokonuje odpowiednich czynności w zakresie wartości bonu.

2.      wprowadza informację na temat sposobu obsługi do systemu obsługi zgłoszeń.

Następnie:

1.      Infolinia PBT informuje klienta o sposobie postępowania.

2.      POT prowadzi postępowanie wyjaśniające.

3.      POT wydaje decyzję administracyjną.

4.      POT dokonuje odpowiednich czynności w systemie w zakresie wartości bonu.